Tuesday, May 10, 2011

Kem Citra Solehah 2011

Laporan Program

Alhamdulillah, syukur kepada Allah, Kem Citra Solehah 2011 telah diadakan pada 7 Mei 2011, Sabtu telah berjaya diadakan. Bertempat di Taski ABIM Samariang B, Jalan Sultan Tengah, seramai 24 peserta muslimah telah menyertai program tersebut.


Program ini merupakan kelolaan Unit Dakwah Taski ABIM Kuching-Samarahan, yang juga merupakan sebahagian daripada rangka menunaikan tanggungjawab sosial kepada masyarakat (program CSR – Corporate Social Responsibility), melalui program seumpama ini.

Program ini bertujuan membawakan pendedahan kesedaran kepada adik-adik peserta muslimah yang terdiri daripada murid-murid sekolah rendah akan alam keremajaan yang bakal mereka tempuh. Sesungguhnya persekitaran masakini amat menduga akal dan iman. Kaum Hawa seusia meningkat pada zaman ini khususnya amat terdedah kepada bahana ini.

Dengan bimbingan para fasilitator dan penceramah, para peserta bersama-sama menghayati indah, sempurnanya kehidupan akan hidup dengan panduan agama Islam. Program tersebut merangkumi kefahaman serta kesedaran agama, perubahan-perubahan asasi melangkah ke alam keremajaan, kemahiran memasak tanpa nasi dan latihan dalam kumpulan. Tambahan lagi, para peserta juga didedahkan dengan ilmu-ilmu asas berkenaan ibadat yang melengkapi dalam menyangkut hal seorang perempuan.

Bimbingan Solat Dhuha oleh Ustazah Suriani bt Bujang

Pengisian "Melangkah ke Alam Baligh" oleh Ustazah Jamaliah, Mantan Ketua HELWA ABIM Negeri Sarawak


Praktikal: Memasak Tanpa Api


Slot Motivasi "Permataku," oleh Pn. Siti Nurbaya bt Mohd. Basir, mantan Pengerusi HEWI PERKEPIS


Latihan Dalam Kumpulan (LDK)


Praktikal: Wudhu'

Sambutan para peserta amat menggalakkan, dengan penglibatan yang bersemangat daripada mereka. Pelbagai persoalan telah diajukan, yang amat berguna kepada mereka pada suatu hari kelak, insya-Allah.



Taski ABIM Kuching-Samarahan berhasrat untuk mengadakan Kem Citra Solehah kali kedua pada penghujung tahun 2011. Kita doakan agar terdapat lebih ramai penglibatan di kalangan adik-adik, insya-Allah.





"Ke Arah Pendidikan Anak-anak yang Soleh dan Solehah"

1 comment:

  1. Assalamualaikum, saya merupakan salah seorang pelajar/peserta yang mengikuti KEM CITRA SOLEHAH. Saya berharap Tahfiz ABIM akan mengadakan lebih banyak lagi kursus-kursus sebegini untuk pelajar-pelajarnya. - NUR' HALINI YASMIN

    ReplyDelete