Tuesday, February 15, 2011

Perarakan Maulidur Rasul 1432H, Masjid Matang Jaya


“Sesungguhnya manusia yang paling utama di sisiku pada Hari Kiamat ialah yang paling banyak mengucapkan selawat atasku.” (Hadith Riwayat Imam at-Tirmizi)

Bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul 1432H, kontinjen Taski ABIM Taman Matang Jaya telah terlibat dalam perarakan yang dianjurkan oleh Masjid Matang Jaya. Perarakan tersebut telah disertai oleh kira-kira 20 orang para guru dan pelajar Taski dan Tahfiz Taski ABIM cawangan tersebut.

Kontinjen Taski telah berarak bersama kontinjen lain di sekitar Taman Matang Jaya sambil sentiasa mengalunkan selawat atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Daripada Hassan bin Ali berkata, baginda Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam telah bersabda:

“Di mana sahaja kalian berada, ucapkanlah selawat atasku. Sesungguhnya selawat kalian itu akan sampai kepadaku.” (Hadith Riwayat al-Tabrani)



Daripada Abu Darda’ radiallahu ‘anhu berkata, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda:

“Barangsiapa mengucapkan selawat atasku pada waktu pagi sebanyak 10 kali, nescaya dia akan memperolehi syafaatku pada Hari Kiamat.” (Hadith Riwayat al-Tabrani)


Tidak ketinggalan, pelajar Taski dan Tahfiz turut dijemput untuk mengadakan persembahan nasyid dan sajak memperingati Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam.



Semoga dengan keberkatan kelahiran dan pengutusan Rasul Junjungan, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam menjadi sinar cahaya harapan untuk masa depan umat. Mudah-mudahan dengan keberkatan bulan Rabiul Awal yang mulia ini akan menyatukan rasa persaudaraan umat Islam serta diberikan kekuatan untuk teguh menjalankan tugas umatnya menjadi sebaik-baik umat.

"Tidak Kami utus engkau (wahai Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam) melainkan sebagai rahmat seluruh alam." (Surah al-Anbiya', 21:107)



"Ke Arah Pendidikan Anak-anak Soleh dan Solehah"

No comments:

Post a Comment